Linda Kampman-Piening

Gastenboek ’t Kruisselt in De Lutte: ‘Zelfs de eitjes smaken hier beter’

Inhoudsopgave

    LIEF GASTENBOEKDE LUTTE – In de tijd van recensies en reviews online verdwijnen de gastenboeken langzaam maar zeker. Toch liggen ze nog hier en daar. Een reis langs gastenboeken in Twente. Aflevering 9: huiselijkheid in hotel ’t Kruisselt in De Lutte.

    Tubantia | Frank Timmers 21-08-18, 08:06 Laatste update: 13:25

     

    Gastenboek

     

    Veel auto’s op de parkeerplaats hebben fietsdragers. Vroege golfers staan klaar bij de afslag. Een jeu de boules-speler vist zijn ballen van de grond met een magneet aan een touw. Het gastenboek van dit hotel met oranje-wit gestreepte markiezen ligt op de balie van de receptie, naast het pinapparaat.

    Geslachtsdeel
    Het gastenboek van hotel ’t Kruisselt in De Lutte – een vroegere priesterschool – wijkt af van eerder geziene gastenboeken. Het is van een langwerpig, liggend formaat. En hier en daar blijkt er een pagina uit te zijn gescheurd. “Censuur”, verklaart directeur Linda Piening die het hotel samen met haar man runt, hartelijk lachend. “Er zijn hier ook wel zakenmensen te gast, die soms te veel drinken en dan iets lolligs in het gastenboek tekenen. Maar een geslachtsdeel past er wat mij betreft niet in”, zegt ze.

    Het gastenboek wordt veel gebruikt. Gasten kunnen laten zien dat ze erbij horen. “Jongeren bouwen op internet hun community’s. Daar schrijven ze hun snelle opvattingen. Ons gastenboek toont onze community die wat hoger van leeftijd is. Het is hoffelijker van toon dan wat je online leest”.

    Serieuze zaak
    De plek waar het ligt en de manier waarop zij ermee omgaat geeft aan dat het gastenboek een serieuze zaak is. In 2016 toen Linda Piening hier begon, vroegen gasten waarom het ontbrak. 4 april dat jaar kon de eerste er een stukje in schrijven. Het is daarna onderdeel geworden van de bedrijfsvoering. Nergens wordt het zo zorgvuldig gelezen door directie en personeel als hier.

    Ze vertelt dat ze eens per maand de mooiste nieuwe opmerkingen overschrijft voor de website. Het gastenboek daar vult zij op die manier zelf en kan het dus helemaal naar haar hand zetten. Het krijgt volledig de uitstraling die zij van het hotel wenst: gastvrij, huiselijk, goed verzorgd in alle punten. Ze springt op om voor een van de gasten snellere bediening te regelen.

    Het werkt als pr voor nieuwe bezoekers, maar bindt ook vaste gasten. “Ze vinden het heel erg leuk als ze hun verhalen teruglezen op de site”, constateert Linda. Ze bladert door de gastenboeken op zoek naar het paar uit IJsselstein dat personificatie van die band is. Gevonden. De schrijver vraagt zich af wat hij nu nog moet noteren waarover hij niet al eerder de loftrompet heeft gestoken. ‘We zijn hier nu voor de 53ste keer’, schrijft hij verderop.

    In verloren minuten, vooral aan het einde van het diner, betrapt Linda haar personeel erop dat het leest in het gastenboek en er de waardering oogst. Het stimuleert, het maakt enthousiast. Vrijwel alle teksten ademen positiviteit, zoals dat in een gastenboek volgens Linda hoort. ‘Wij zijn weduwe en weduwnaar en zijn onlangs begonnen aan een tweede liefde. Dit weekend was een try-out en in uw hotel is dat uitstekend bevallen’, staat er.

    De enquêtes op de kamers zijn meer om verbeterpunten te ontdekken. Linda legt ze vast in overzichten, selecteert maandelijks de meest voorkomende en die maken kans in het investeringsplan te komen voor volgend jaar. Zo buigt Linda zich nu over de vraag of er meer kamers met hoge bedden moeten komen.

    Tips
    Maar ook uit het gastenboek plukt ze tips. Iemand heeft zich recent gestoord aan het geluid van schuivende stoelen. ‘Makkelijk op te lossen met viltjes onder de poten’, schrijft hij. Linda heeft ze net gekocht. Een ander vraagt om beugels in de inloopdouche: ze zijn er inmiddels.

    Niet elke wens in het boek gaat in vervulling. Er zijn mensen die wel een koelkastje op de kamer zouden willen. Linda aarzelt. “Ik zie gasten met boodschappen terugkomen. Daar maak ik geen punt van”, legt ze uit. “Maar wat we liever niet willen is dat mensen zich terugtrekken op hun kamer. Samenzijn, bijvoorbeeld hier op het terras, hoort bij de sfeer die we willen creëren. Daarom organiseren we ook activiteiten.”

    Huiselijkheid
    Huiselijkheid mag niet verloren gaan. Zelfs in haar eigen woordkeus let zij daarop. Hier in ’t Kruisselt komen mensen volgens Linda ‘logeren’. Anders dan in een museum waar mensen maar kort verblijven, heeft het hotel de kans met gasten een persoonlijke band op te bouwen. Waardering kan pas komen als er een goed onderling contact is.

    Dan kan een gast schrijven dat hier zelfs de eitjes beter smaken en dat haar man dit bevestigt. De rust, de natuur en hartelijkheid in het Twentsche land is ‘onbetaalbaar’, schrijft een ander. Linda: “We pretenderen het mooiste van Twente te zijn. Of dat zo is weet ik niet, de gast moet het zeggen.”

    “We pretenderen het mooiste van Twente te zijn. Of dat zo is weet ik niet, de gast moet het zeggen.” aldus Linda Kampman-Piening

    Lees het hele artikel op https://www.tubantia.nl/losser/gastenboek-t-kruisselt-in-de-lutte-zelfs-de-eitjes-smaken-hier-beter~a0d939b1/ 

    Terug naar overzicht

    01b. Welkom Nicole

    Wenst u meer informatie of heeft u een vraag?

    Neem dan contact op met onze receptiemedewerkers via 0541 551 567 of mail naar info@kruisselt.nl

    Neem contact op

    Wil je dit artikel delen?

    Gerelateerde artikelen

    Ffv 9126

    Ontvang (per post) onze brochure

    We informeren u graag over Hotel, Restaurant & Golfclub ’t Kruisselt. Alle actuele informatie leest u op onze website, maar ontvangt u graag een folder van het hotel is dat uiteraard mogelijk! Geef uw gegevens op via onderstaande button en u ontvangt binnen een week de brochure in uw brievenbus!

    Brochure aanvragen