Beschikbaarheid laden
Check beschikbaarheid

Gastenboek 't Kruisselt in De Lutte: 'Zelfs de eitjes smaken hier beter'

Veel auto’s op de parkeerplaats hebben fietsdragers. Vroege golfers staan klaar bij de afslag. Een jeu de boules-speler vist zijn ballen van de grond met een magneet aan een touw. Het gastenboek van dit hotel met oranje-wit gestreepte markiezen ligt op de balie van de receptie, naast het pinapparaat.

Geslachtsdeel
Het gastenboek van hotel ’t Kruisselt in De Lutte – een vroegere priesterschool – wijkt af van eerder geziene gastenboeken. Het is van een langwerpig, liggend formaat. En hier en daar blijkt er een pagina uit te zijn gescheurd. “Censuur”, verklaart directeur Linda Piening die het hotel samen met haar man runt, hartelijk lachend. “Er zijn hier ook wel zakenmensen te gast, die soms te veel drinken en dan iets lolligs in het gastenboek tekenen. Maar een geslachtsdeel past er wat mij betreft niet in”, zegt ze.

Het gastenboek wordt veel gebruikt. Gasten kunnen laten zien dat ze erbij horen. “Jongeren bouwen op internet hun community’s. Daar schrijven ze hun snelle opvattingen. Ons gastenboek toont onze community die wat hoger van leeftijd is. Het is hoffelijker van toon dan wat je online leest”.

Serieuze zaak
De plek waar het ligt en de manier waarop zij ermee omgaat geeft aan dat het gastenboek een serieuze zaak is. In 2016 toen Linda Piening hier begon, vroegen gasten waarom het ontbrak. 4 april dat jaar kon de eerste er een stukje in schrijven. Het is daarna onderdeel geworden van de bedrijfsvoering. Nergens wordt het zo zorgvuldig gelezen door directie en personeel als hier.

Ze vertelt dat ze eens per maand de mooiste nieuwe opmerkingen overschrijft voor de website. Het gastenboek daar vult zij op die manier zelf en kan het dus helemaal naar haar hand zetten. Het krijgt volledig de uitstraling die zij van het hotel wenst: gastvrij, huiselijk, goed verzorgd in alle punten. Ze springt op om voor een van de gasten snellere bediening te regelen.

Het werkt als pr voor nieuwe bezoekers, maar bindt ook vaste gasten. “Ze vinden het heel erg leuk als ze hun verhalen teruglezen op de site”, constateert Linda. Ze bladert door de gastenboeken op zoek naar het paar uit IJsselstein dat personificatie van die band is. Gevonden. De schrijver vraagt zich af wat hij nu nog moet noteren waarover hij niet al eerder de loftrompet heeft gestoken. ‘We zijn hier nu voor de 53ste keer’, schrijft hij verderop.

In verloren minuten, vooral aan het einde van het diner, betrapt Linda haar personeel erop dat het leest in het gastenboek en er de waardering oogst. Het stimuleert, het maakt enthousiast. Vrijwel alle teksten ademen positiviteit, zoals dat in een gastenboek volgens Linda hoort. ‘Wij zijn weduwe en weduwnaar en zijn onlangs begonnen aan een tweede liefde. Dit weekend was een try-out en in uw hotel is dat uitstekend bevallen’, staat er.

De enquêtes op de kamers zijn meer om verbeterpunten te ontdekken. Linda legt ze vast in overzichten, selecteert maandelijks de meest voorkomende en die maken kans in het investeringsplan te komen voor volgend jaar. Zo buigt Linda zich nu over de vraag of er meer kamers met hoge bedden moeten komen.

Tips
Maar ook uit het gastenboek plukt ze tips. Iemand heeft zich recent gestoord aan het geluid van schuivende stoelen. ‘Makkelijk op te lossen met viltjes onder de poten’, schrijft hij. Linda heeft ze net gekocht. Een ander vraagt om beugels in de inloopdouche: ze zijn er inmiddels.

Niet elke wens in het boek gaat in vervulling. Er zijn mensen die wel een koelkastje op de kamer zouden willen. Linda aarzelt. “Ik zie gasten met boodschappen terugkomen. Daar maak ik geen punt van”, legt ze uit. “Maar wat we liever niet willen is dat mensen zich terugtrekken op hun kamer. Samenzijn, bijvoorbeeld hier op het terras, hoort bij de sfeer die we willen creëren. Daarom organiseren we ook activiteiten.”

Huiselijkheid
Huiselijkheid mag niet verloren gaan. Zelfs in haar eigen woordkeus let zij daarop. Hier in ’t Kruisselt komen mensen volgens Linda ‘logeren’. Anders dan in een museum waar mensen maar kort verblijven, heeft het hotel de kans met gasten een persoonlijke band op te bouwen. Waardering kan pas komen als er een goed onderling contact is.

Dan kan een gast schrijven dat hier zelfs de eitjes beter smaken en dat haar man dit bevestigt. De rust, de natuur en hartelijkheid in het Twentsche land is ‘onbetaalbaar’, schrijft een ander. Linda: “We pretenderen het mooiste van Twente te zijn. Of dat zo is weet ik niet, de gast moet het zeggen.”

“We pretenderen het mooiste van Twente te zijn. Of dat zo is weet ik niet, de gast moet het zeggen.” aldus Linda Kampman-Piening

Lees het hele artikel op https://www.tubantia.nl/losser/gastenboek-t-kruisselt-in-de-lutte-zelfs-de-eitjes-smaken-hier-beter~a0d939b1/ 

Terug naar overzichtBoek direct bij het hotel, telefonisch of online en u betaalt nooit reserveringskosten!
't Kruisselt
"Woorden schieten te kort om uit te drukken hoe zeer wij het hier naar ons zin hebben. Maar het feit dat wij al 46x hier geweest zijn zegt genoeg. Ook dit jaar weer top!! Bij leven en gezondheid komen wij in 2019 minimaal 3x terug." Fam. Van Schaik - december 2018
"Hele fijne dagen onder een stralende hemel. Getoerd met onze cabrio door 't Sagenland. Veel gezien en genoten, een heerlijk hotel met god eten en een lekker glaasje wijn!" Fam. Cremers - juli 2018
"14 februari Valentijn. wat zal het zijn? Een klein bloempje voor alle medewerkers van ons hotel. Dank voor alle goede zorgen/eten en drinken en de gastvrijheid. We komen terug als het mag, Uit en toch thuis. " Fam. de Boer - februari 2019
"We hebben genoten van jullie gastvrijheid, de hoffelijke bediening, het heerlijke eten en de fijne kamer. Het zonnetje heeft ons bezoek een gouden randje gegeven." Dames Hofman & Slot - februari 2019
"Een geweldige tijd hier na een heftige periode! Met zoveel aandacht, vriendelijkheid, verwennerij, gastvrijheid door een vriendelijk en professioneel team. 'Het Kruisselt': A thing of beauty is a joy for ever."." Fam. Schipperen - augustus 2018
"Voor de derde keer waren wij hier weer te gast, dit keer in het najaar. Het maakt niet uit in welk jaargetijde je hier bent, het is net thuiskomen wanneer je hier komt. Verblijf was wederom uitstekend. Iedereen bedankt voor alle goede zorgen en tot volgend jaar !!!!" Carin & Frank - november 2018
"Betoverend Hotel 't Kruisselt, je hebt ons hart gestolen, volledig en voor altijd! Zelden waren wij in een hotel waar alles & iedereen zó klopt. Je bemensing, je spreekwoordelijke warmte, de rust die je uitstraalt en ook over ons hectische 'westerlingen' een heerlijke kalmte bracht. We hebben je in ons hart gesloten en komen gauw terug. Dank, heel veel dank!" Fam. Steenkamp, Pellikaan & Aalders - september 2018
"Wij hebben genoten. Oogstrelende omgeving. Tongstrelende gerechten. Oorstrelende stilte. En tenslotte hebben jullie prachtig weer geregeld. Hartelijk dank en tot de volgende keer. "Fam. Kleinlugtenbeld - september 2018
Twente
WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann